مروارید طب

تجهیزات پزشکی

مروارید طب

تجهیزات پزشکی

سکوبندی آزمایشگاهی چیست؟

 

سکوبندی آزمایشگاهی چیست؟

یکی از مهمترین محصولات شرکت مروارید طب که در زمینه تولید تجهیزات بیمارستانی،آزمایشگاهی و ... فعالیت دارد، ساخت سکوبندی های آزمایشگاهی است که در ابعاد مختلف با بهترین متریال انجام میشود.
سکوبندی های آزمایشگاهی از جمله موارد اساسی در آزمایشگاه ها می باشند که شامل انواع کمد ها ، کشو ها،  قفسه ها و کابینت هایی هستند که دسترسی در لابراتور را برای کاربران راحت می کنند .
از کاربرد های میزبندی و سکوبندی آزمایشگاه ثابت نگه داشتن مواد شیمیایی می باشد زیرا تکان خوردن بسیاری از مواد شیمیایی موجود در آزمایشگاه موجب اشتعال و فعال شدن آن ماده شیمیایی می شود.
دمای مناسب نیز از جمله موارد استفاده از سکوبندی ها در آزمایشگاه است، برخی مواد شیمیایی باید در دماهای پایین و ثابت و به دور از نور خورشید انبار شوند .
از جمله مهمترین مراحل ساخت و طراحی آزمایشگاه ، سکوبندی و میزبندی میباشد، که از جمله فعالیت های شرکت مروارید طب پارسیان می توان به  مشاوره راه اندازی و طراحی آزمایشگاه نیز اشاره کرد . طراحی و ساخت سکوهای آزمایشگاهی و تجهیز آن ها می تواند گام بزرگی در جهت ایمن سازی و ارتقا کیفیت آزمایشگاه داشته باشد.

جنس سکوبندی های آزمایشگاهی

کمد ها و قفسه ها در سکوبندی آزمایشگاهی باید دارای ویژگی هایی باشند ، برای مثال : جنس کمد ها باید به گونه ای باشد که اگر ماده ی شیمیایی تبخیر یا تصعید شد، در درجه اول بخارات از کمد ها خارج نشود و در درجه دوم مقاومت کمد ها به قدری بالا باشد که در اثر ماندگاری مواد شیمیایی دچار خوردگی، زنگ زدگی و به طور کلی تخریب نشوند.
سطح میز کار در آزمایشگاه های شیمی ، باید جنسی داشته  باشد که به وسیله اسید ها و یا سایر مواد خورنده به راحتی آسیب نبیند و البته به راحتی قابل پاک سازی و نظافت باشد. بهتر است سطح یک تکه باشد تا درزهای کمتری داشته باشد.
تقسیم بندی کلی تجهیزات آزمایشگاهی
به طور کلی تمام آزمایشگاه ها نیازمند سکوبندی (رویه)، هود آزمایشگاهی، دستگاه های آزمایشگاهی، وسایل آزمایشگاهی، سینک و شیرآلات و دوش و چشم شوی هستند.

سکوبندی آزمایشگاهی

سکوبندی آزمایشگاهی اولین نیاز مهم هر تجهیزات آزمایشگاهی است که متاسفانه به آن توجه زیادی نمی شود. سکوبندی ها به بخش های میزهای آزمایشگاهی، کابینت آزمایشگاهی و سینک های آزمایشگاهی تقسیم می شود. سکوبندی آزمایشگاهی به صورت یکطرفه و دو طرفه، قفسه دیواری، شلف وسط و کناری است.
در سکوبندی یکطرفه و دوطرفه، ساخت ابعاد به کارفرما بستگی دارد ولی اغلب آن ها در عمق 60 تا 80 سانتی متری ساخته می شوند. اسکلت کابینتها  معمولا از جنس پروفیل فولادی می باشد. بدنه و درب های کابینت های آزمایشگاهی از جنس MDF می باشد. در این قسمت هم با توجه به سفارش کارفرما، جنس بدنه سفارش داده می شود که میتوان بدنه را از جنس فلز یا استیل نیاز تولید نمود. رویه ها معمولا از جنس سنگ گرانیت، سرامیک ضد اسید، استیل ،hplو … می باشد.

  • میز آزمایشگاهی

 یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات آزمایشگاهی برای آزمایشگاه های پزشکی، الکترونیکی و … استفاده می شوند. میز توزین( ضد ارتعاش)، میز وسط، میز شستشو، میز تحریر و میز توزین جهت استفاده برای لوازم آزمایشگاهیی که کار با آنها نیازمند دقت بالا و کمترین میزان لرزش میباشد استفاده می شود. میز وسط و میز شستشو در برابر مواد شیمیایی و حلال ها مقاوم می باشند. تمیز کردن آن ها هم بسیار راحت و جنس رویه آنها از سرامیک ضد اسید است.

  • کابینت آزمایشگاهی

یکی از تجهیزات آزمایشگاهی ضروری برای محیط های صنعتی و پزشکی کابینت آزمایشگاهی می باشد که طریقه ی چیدمان سکوبندی هم به آن بستگی دارد. نوع چیدمان و طراحی آن می تواند در آزمایش کاربران تاثیر بگذارد. کابینت آزمایشگاهی دارای 2 مدل دیواری و زمینی از جنس MDF است. به صورت کلی کاربرد دیواری به دلیل داشتن فضای بیشتر، مناسب تر است. گاهی اوقات برای استحکام بیشتر مخصوصا در محیط های صنعتی و پزشکی، جنس سکوبندی از فلز ساخته می شود. این فلز معمولا ضد اسید است تا در صورت بروز حادثه کمترین آسیب را ببیند.
 

دلایل سکوبندی آزمایشگاه ها

مهمترین دلیل سکوبندی آزمایشگاهی بالابردن امنیت لابراتور و آزمایشگاه است ، از دیگر دلایل استفاده از سکوها می توان به موارد زیر اشاره کرد :
 

  • داشتن قابلیت جا به جایی و تغییر در چیدمان
  • ابعادی مطابق با استـاندارد ها و الزامات آزمایشگاه ها
  • مقاومت بالا دربرابر خوردگی، آسیب های فیزیکی و شیمیایی
  • داشتن طراحی و رنگبندی
  • ایجاد شرایط مساعد برای کاربری آسان پرسنل آزمایشگاه
  • امکان تمیز کردن و ضدعفونی کردن آسان
  • داشتن اتصالات لازم به تاسیسات تخصصی مثل سیستم فیلتراسیون و خروجی هود های آزمایشگاهی و یا خروجی فاضلاب.
  • دسترسی آسان به زیرساخت های تاسیساتی و الکتریکی
  • ایجاد قابلیت تعمیر و جایگزینی اجزای آسیب دیده

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد